CZGBDEJAPAN

 

 

ZVUK

Požádali jsme o pár slov zvukaře nadmíru povolaného a až trochu víc jak skromného
a doufáme, že u jednoho článku nezůstane a bude v této činnosti pokračovat.
takže tedy - co nato -




Petr Moučka

zvukař



Petr Moučka


www.ozvuceni-moucka.ic.cz




Problematika ozvučení hudebního tělesa - aneb za všechno může zvukař …

 

 

Jednoho krásného dne jsem byl osloven zda-li bych nenapsal nějaký článek o problematice ozvučení hudebních těles s různým stylem hudby.

 

Ale než začnu psát, rád bych se představil: Jmenuji se Petr Moučka, momentálně bytem v Hrochově Týnci u Chrudimi. Je mi 42 let. Stejně jako můj učitel Jiří Polanský pocházíme z Hlinska v Čechách. Oba děláme muziku od dětství což nám vydrželo až do dnes. Jiří se dostal na profesionální scénu zvukaře, a já jsem zůstal skromně při zemi… Asi to tak už bylo určeno. Můj učitel Jiří se proslavil vyřčenou větou která stále platí: " Co dotoho leze, to z toho vyleze a z … ( písk - něco o trusu... ) bič neupleteš… "Touto větou se držím dodnes a musím říci, že to funguje... a navíc to tak je!!! Ve svém životě jsem se potkal se spoustou kapel i zvukařů, kteří to dělají svědomitě - za malý honorář a pak jsou ti, co to dělají vyloženě za prachy s výsledkem – ono to nějak dopadne...

 

Všichni jsme nějak začínali...
A já jsem začínal hodně od skromna se spoustou dluhů.

Moje začátky byly na obyčejné venkovské dechovce. Je to zvučení celkem jednoduché a nenáročné na kvalitní aparát. Někdy si vystačíme i s minimem. Musíme však dbát na zpěvy aby byly dostatečné. Tam je za potřebí použít kvalitní mikrofony. Dále se mi dobře dělá folklor a romský folklor, jazz, instrumentální hudba a komorní. Tady je však nutné už mít trochu přehled o kvalitních mikrofonech a lepším aparátu. Zvláště na folklor, nutno použít citlivý aparát, kde velkou měrou působí středové a výškové sekce.

 

Dále se dostáváme k tématu rock, pop, metal a vše kolem toho. Aparát zdůrazněný středy a hlavně basovou složkou. Tady platí: basů není nikdy dost.

( poznámka redakce stránek - tak to se nám líbí !!! ). Ale také musím zdůraznit, že se bavíme o muzice a ne o kraválu… To jde muzikantům velice dobře. Jo:„ Co Čech to muzikant…“ Snímání zvuku jednotlivých nástrojů není až tak složité,jen se musí najít to správné místo, kam mikrofon umístit. Co se týče práce s mixážním pultem snažím se mít korekce na rovnoa výstupní fádery – mastery na 0 dB. Platí pravidlo, že je dobré snažit se o vytvoření požadovaného zvuku buď bez, nebo s minimem korekcí, které je nezbytně nutné. Netřeba zdůrazňovat to, že když je zvuk špatný od začátku, žádná úprava korekcemi příliš nepomůže.

Mixážní pult

 

Spoléhat na to, že mixáž vše napraví, se příliš nevyplácí.

Spousta kapel si myslí, že když si koupí nástrojový aparát za minimální peníz a pak že zvukař z nich udělá hudební bohy. To jsou na omylu. Pokud ten aparát nehraje, tak prostě nehraje. To má potom za následek různé nahoukávání a vyluzování různých pazvuků, protože se zvukař snaží z toho něco vyloudit a vše je už na hranici zpětné vazby. Pokud by mohl trochu poradit, nekupujte laciná komba. Do klubů se hodí tranzistorová, nemusí se tak honit a na venkovní scénu - jsem zastáncem elektronek protože se musí více budit a jejich zvuk je přirozeně teplý. Velice dobře se pracuje s profíkama, kteří jsou velice přizpůsobiví a je jim vcelku jedno, co je to za aparát - ale zato jim jde o výsledek. To se o amatérské branži říci nedá, tam je přesný opak. Zatím bych rád popřál všem muzikantům hodně zdaru a ať se někteří nad sebou zamyslí. Nejde přeci o to, kdo co má za aparát - ale co umí. Jde o celkový výsledek kapely a lidem, jako posluchačům je to úplně jedno, jestli je aparát takový, nebo makový… Jde o celek. Jako poslední záchranu, která to může pozdvihnout, nebo i zkazit je zvukař. To je ten, většinou méně cenný člen, kterému se přisuzuje vše… To on za všechno může.

aparatura


Bicí:
 

V předcházejícím úvodním článku jsem psal o umístění mikrofonů. Rád bych navázal dalším příspěvkem a to o vhodném umístění mikrofonu na bicí soupravu.

Klasická bicí souprava je někdy potíž. Setkal jsem se s bicí soupravou na velice profesionální úrovni, ale jsou i bicí neudržované, nenaladěné což je u většiny amatérských muzikantů. Kvalita jednotlivých bubnů a činelů je však, stejně jako u ostatních akustických nástrojů, aby zněly dobře. Při živých vystoupeních si v některých případech bubeník nepřipouští drnčení, kovové zvonění a bzučení.

bicí


Tak jako na strunné nástroje tak i na bicí existují ladičky co si dost bubeníků nepřipouští a ladí podle ucha v domnění, že když dostanou kvalitní sadu mikrofonu že to zvukař napraví. Chyba lávky. Můžete mít sadu mikrofonů na snímaní bicích za x tisíc a neuděláte s tím vůbec nic. O správném naladění bicí soupravy najdete několik článku v časopise Muzikus, tuším ročník 1991 a 92. A teď se dostáváme k jednotlivým dílům bicí soupravy a vhodné umístění mikrofonů: Jeho součástí je palice která z plstěného, dřevěného a nebo korkového materiálu, která obstarává údery do zadní blány. Ke snímání je vhodné používat dynamické mikrofony zn. AKG, Beyer. nebo D112. Já umísťuji mikrofon do výšky palice a zhruba asi do poloviny hloubky bubnu. Bohužel někdy se musí i trochu improvizovat a buben zatlumit např. dekou, nebo, co je zrovna po ruce. Malý buben – snare, rytmičák, céčko. Jeho součástí je struník, který vytváří průrazný rachotivý zvuk. Pokud nejsou struny struníku přesně nastavené je každý úder doprovázený přeznívajícím drnčením. Snímací mikrofon umísťuji na ráfek vrchní blány několik centimetrům nad blánou. Pokud je zvuk tupý mikrofon se dá umístit i ze strany struníku ve vzdálenosti asi 15 cm od blány. Kotel – Toms. Tento buben se snímá podobnou technikou jako malý buben. Mikrofonem upnutý na ráfku ve vzdálenosti od blány 5- 10 centimetrů.Čím víc je mikrofon k bláně, narůstá její rezonance na úkor celkového přirozeného zvuku. Kotel se dá snímat i ze spodu, zvláště to je studiová záležitost, kde nejsou tak velké přeslechy. Hit-Hat a činely.U každé sady bubnů je haihetka a činely Ride a Crach. Ti se z pravidla zvučí kapacitními mikrofony asi 1 metr nad nimi a u haihatky jeto asi třicet centimetrů nad ní. Nalezení ideálního zvuku je opět záležitost experimentování.

 

Kytary:

Hudební nástroje Yamamha
www
Yamaha NCX2000R

 

V dalším článku se budu snažit popsat problematiku kytarových aparátů, ozvučení kytar a efektů. Asi bych začal baskytarou nebo basou. Říká se, že basa tvrdí muziku. Muzika bez basy je opravdu suchá a bez dynamiky. No zkrátka taková o ničem. Pokud je k dispozici dobrý nástroj s kvalitními strunami ve spojení hráčskou technikou, není třeba se snažit nějaké větší experimenty. Případné korekční úpravy se většinou ponechávají zvukaři, protože to co se může jevit jako samostatná dobrá barva zvuku nemusí být ve spojení s ostatními nástroji ideální. Někdy je třeba si trochu pohrát s korekcemi. Baskytaru většinou snímáme linkou, pokud není tak i mikrofonem.

Kytary Taylor
www

Taylor 816ce


S nástupem elektrické kytary v hudbě ať jako sólový či doprovodný nástroj je možné použit jednoduchý způsob snímání. U kapel, které na tom staví celý výraz - konečný zvuk závisí nejen na nástroji, ale i na kytarovém aparátu. V dnešní době je nepřeberné množství výrobců a typů kytarových aparátů za nejrůznější ceny. Jak v elektronkové tak hybridní podobě nebo jejich sloučením. Kytarové boxy jsou uzavřené a nebo v zadu otevřené. U uzavřených boxů je zvuk ztlumenější, kdežto u otevřených boxů je zvuk razantnější, hlasitější a barevnější. Pro snímání kytarového boxu můžeme použít mikrofon jak dynamický tak i kapacitní. Umístění mikrofonu je mezi okraj a střed reproduktoru v ose reproduktorů. Pokud je reproduktoru více, vybereme ten lépe znějící. Pak stačí jen doopravit korekce.
 

Yamaha UDStomp


Kytarové efekty – multiefekty, které muzikanti používají je někdy docela záludná věc. Ve většině případů jde o efekty na niž jde použít několik různých zvuků a zabarvení. Tyto efekty jsou u muzikantů velice oblíbené, ale pro zvukaře někdy neštěstí. V mém případě to vyvolalo i několik hádek s kytaristou, aby si dorovnal hlasitosti jednotlivých zvuků. Kytarista si někdy neuvědomuje, že je nutné zvuky nastavit na stejnou hlasovou úroveň a že zvukař je tam od toho aby stále stahoval nebo na opak přidával na hlasitosti. A to raději nepopisuji volume pedál. V tomto případě zvukař musí počítat s jistou hlasitostní reservou na faderech.

 

Snímání akustické kytary se provádí linkovým kabelem nebo kapacitním, ale i dynamickým mikrofonem. Ve většině případu jsou akustické kytary vybaveny kontaktními snímači a equalizery a obraceči fáze. Stále jsou kytary klasické kde musíme snímat zvuk mikrofonem. Nejsilnější zvuk kytary jde z otvoru kytary. Při použití kapacitního mikrofonu dbáme na přeslechy od jiných nástrojů a vocálů.



Dechové, Žesťové a Houslové nástroje + Piáno:



U řady dechových nástrojů vychází podstatná část zvuku nejen z trouby, ale i z otvorů pod klapkami, které jsou po korpuse nástroje. Pokud nezvučíme celou dechovou sekci, ale pouze jednotlivé nástroje, jejich zvuk vytváří často velmi ostré křivky při kterých mohou vznikat vyšší úrovně špiček.

ságo altik

U dřevěných nástrojů a saxofonu bývá poloha mikrofonu přímo v konci ose nástroje odkud vychází nejsilnější zvuk. Pro věrnější zvuk umístíme mikrofon mírně ze strany, zhruba uprostřed mezi nejvyšším a nejnižším otvorem v korpusu. Zde se vyplatí nechat si přehrát tóny v celém rozsahu a zkontrolovat jejich vyrovnanost.U saxofonu nebo-li u sága typického pro tango je nejpřirozenější zvuk kdy je mikrofon umístěn ze strany nástroje, ale v hudbě jako rock a pop se často využívá tvrdšího zvuku přímo z trouby nástroje. Zatím, co u dřevěných nástrojů je nejvhodnější kapacitní mikrofon u saxofonu to bývá často dynamický, aby se dosáhlo kulatějšího a plnějšího zvuku.

hobojpříčná flétnaklarinet

Flétnu je možné také snímat klasickým způsobem asi v polovině nástroje, ale v hudbě se vyžaduje dýchavější zvuk a tak mikrofon posuneme k hubičce nástroje.

trubkapozounlesní roh

 

Žesťové nástroje - nástroje bez kterých by se neobešla ani jedna dechová hudba - sving a ani jazz. Snímání zvuku z těchto nástrojů vychází zvuk z trouby a proto se mikrofony umísťují přímo proti ní ve vzdálenosti asi 50cm a dále od trouby. Spousta muzikantů a zvukařů používá tzv. štěnice, které připnou na okraj trouby. Já tohoto zastáncem nejsem, jsem pro klasický mikrofon protože signál ze štěnice je příliš silný a zkreslený. V tomto případě zvukař musí snížit gain minimálně o -20 až -60dB a zvuk se stává nepřirozeně zabarvením. I když smyčcové nástroje nevytvářejí příliš velkou hladinu akustického tlaku je u nich velká charakteristika dynamického rozsahu. Hrají se na ně velmi složité kousky, které jsou někdy až na hranici slyšitelnosti.

Při snímání hrajících houslí, nebo violy se mikrofon umísťuje ve výšce asi 50 cm nad nástrojem.


------------------------------------------------------------------------------------

Poznámka redakce stránek: my používáme pro snímání houslí snímač zabudovaný v kobylce " Yamaha ".

CMI

 

Kobylka pro snímání zvuku do aparatury a instalace na housle

 

Housle



Má tu úžasnou schopnost, že bere zvuk i z rezonanční desky houslí a velmi se přibližuje k čistému zvuku normálních akustických houslí.



---------------------------------------------------------------------------



U čela a kontrabasů se často snímá kontaktním snímačem, nebo mikrofonem, aby se dosáhlo hutnějšího zvuku.



---------------------------------------------------------------------------


 

pianino

 

Akustický klavír je unikátní nástroj. Koncertní křídlo má velice brilantní zvuk na výškách a velmi bohaté basy. Proto se k snímání klavíru používají 2 mikrofony. Klavír pokrývá celé audio spektrum je nezbytné použít mikrofony velmi kvalitní s rovným frekvenčním průběhem. V případě je nutno umístit mikrofony asi 1 metr nad nástrojem. U obyčejného piana, které nevytváří tak bohatý zvuk je poněkud složitější. Je nezbytné odstranit přední víko, aby se mohl šířit do prostoru. Mikrofony se umístní nad nástroj, nebo ze zadu piána.


 

Lidský hlas:

Luciano Pavarotti


Tak jsme se pomalu dostaly k uplnému závěru a jsme u lidského hlasu - hlas – ať se jedná o zpěv nebo mluvený projev. Jedná se prakticky o nejjednodušší úlohu. Je to vlastně bodový zdroj zvuku. Pro umístění mikrofonů není nutno nějak experimentovat. Na zpěv se používá z pravidla dynamický mikrofon ve studiu většinou kapacitní, aby se dosáhlo co nejvěrnějšího zvuku. Jako zpěvové mikrofony jsou velice známi a oblíbeny mikrofony výrobců: Shure, AKG, Bayer a Audix. Já osobně používám zpěvové mikrofony od AudioTechniky, které jsou cenově levnější a jsou na stejné kvalitě. Na hlasitá podia používám mikrofony Audix OM7. Mikrofon Audix je navržen k použití při velmi blízkém snímání hlasu a dokáže prosadit a odlišit vokál i při velmi nízké vzdálenosti od rušivých zdrojů, jako jsou hlasité kytarové aparáty či bicí souprava, přičemž si stále zachovává neskutečnou schopnost bránit vzniku zpětné vazby na čemž se podílí výrazný útlum signálů snímaných mimo osu až –30 dB.

Lucka Vondráčková

Speciální úprava směrovosti na protilehlé straně mikrofonu nečiní tento mikrofon na rozdíl od mnoha jiných super a hyperkardiodních mikrofonů tolik náročným na umístění pódiových monitorů. Ovšem na druhou stranu tento mikrofon s vyžaduje od zpěváka dynamiku zpěvu a vytříbenou techniku práce s mikrofonem a je tedy určen spíše pro zkušenější zpěváky. Za to se jim odmění bezproblémovým prosazením jejich hlasu v celkové mixáži, svobodou pohybu po pódiu a velmi vysokou odolností vůči vzniku zpětné vazby. V každém lidském hlase se z hlediska snímání vyskytují určité problémy. Jsou to většinou hlásky B a P a méně D a T. Toto se dá změnit vzdálenosti od mikrofonu. Dalším problémem jsou sykavky – C, S, Z.Těchto ostrých zvuků může nastat v zdůrazňujícím pásmu 3 – 5 kHz.Odstranění nadměrných sykavek se dá vyřešit výměnou mikrofonu za mikrofon s kulovou charakteristikou místo kardioidy. Vzdálenost zpěváka od mikrofonu by se měla pohybovat kolem 15 cm a ve studiu do 60 cm od mikrofonu.

Waldemar Matuška

...............................................................................................................
................................................................................
................................................



Děkujeme panu Petru Moučkovi za tyto články o zvukařské praxi.
 

Jakékoli dotazy směrujte na:


Petr Moučka mobil: 604 406 569


Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript


 

Petr Moučka



.........................................................
.............................................
..............................






Studiové práce
M. J. F. Čihák

NAHRÁVÁNÍ
 

Kytara:
 

Dnes vám trošku poradím o tom, jak se připravit k nahrávání el., nebo elektroakustické kytary. Chci na počátek říct, že nahrávání zvuku kytar je věc pocitová a každý si ho představuje jinak – s tím, že jeho představa je ta nejnej nej. Ale jak se každý může přesvědčit, kytara je tak velký fenomén v hudební oblasti, že si jí s čímkoli těžko spletete a když zazní tak fundovaný člověk mající alespoň mlhavou představu, co to ta kytara je – No tak jí pozná - a je to tady. Nebudu Vám nařizovat, že tohle a tohle se na aparátu nastaví takle a takle. Půjde tu jen o to, abychom si připravili nástroj a - malá trocha navíc.

Tak se taková skupina hrající „Cokoli“ rozhodne, že se prostě musí natočit ať už z jakéhokoli důvodu. V tom případě by měl kytarista zastříhat ušima a zamyslet se nad tím, co bude dál.

Takže datum známe a bude to dvacátého, s tím se holt nedá nic dělat a bude trvat asi 4 – 5 dní sešimšudy ( O tom jak si zjistit, co je to za studio, co nám nabízí atd. si povíme, až si připravíme nástroje. ). Jeden si bude muset vzít dofču, jiný st. volno, jiný to má v paži a nějak to nadělá, protože dofču už vysál do dna - no prostě, jenom neomarodit … jako doopravdy, protože pak je to na tom výkonu znát. Vyndáme si doma kytaru z futrálu ( zdrnčeni z náhlého skupinového rozhodnutí o nahrávání ho i vyluxujeme ) a chvilku na ni zíráme. ( Víte něco vám prozradím. Největší ocenění hudebníka je takové, že po konci nahrávání přijde režie studia -/pokud tento titul ve studiu je, nebo ten kdo to nahrává/ - mistr zvuku a řekne: " mohl by jsi mi prosím tě půjčit tvůj nástroj? tak mu ho půjčíte a on si ho chvilku prohlíží a pak třeba řekne: " Hm, nojo no, když se umí tak se umí." Nebo něco jiného v té podobě. To je opravdové ocenění a toho si važte, ale pamatujte na pokoru a na dar, který Vám byl dán.) Koupili jsme si nové struny (něco lepčího, kdyžužtakuž ). Nebudu zde struny a jejich specifika uvádět. Struny Fender, Gibson, D´Addario , se vyznačují spoustou vlastností, jen jim vlastní a psát o tom, je záležitost případného kytarového fóra, či někoho, kdo se tím chce zabývat. Já ne, ale pokud mne budete škrtit, tak asi odepíši. Pokud použijete stejnou šířku strun, na jakou obvykle hrajete, doporučuji je natáhnout asi dva dny předem. Kupte si dvě stejné sady! Může se stát, že vám nějaká struna praskne a jste nenahraní. Na kytaru si potom aspoň pár hodin zahrajte (asi dvě – víc bych je netrápil ), ale až druhý den, až se prostě uvelebí. Struny do druhého dne přelaďte asi o půl tónu výš a při natahování je lehce vytahejte. To se všechno naladí tak jak má a prstem se lehce povytáhnou, aby si všude sedly, tak jak mají. Za struny nervat, dá rozum. Musíte si srovnat oktávy. To je moc důležité a dvanáctý pražec musí laditi s nulovým. Celý krk si po sundaných strunách utřete vlhkým klůckem - je to třeba, ale to se dělá vždy při výměně – že? ( Pokud jste si zykli, že po hraní struny ošetřujete nějakou chemií, tak to ve studiu v zájmu zvuku nedělejte, a jen je lehce osušte něčím, co nepouští chlupy.) Struny se musí celou dobu lehce dolaďovat a je třeba, pokud jste to již neudělali, nastavit přesnou výšku od hmatníku. Musíte počítat s rozkmirem struny a i s dohmatem. Čím nižší, tím lépe, ale nesmí zvoniti o pražce před položeným prstem. Navíc pozor, pokud budou velmi nízko, nebudou struny dostatečně reagovat na rychlost hraní a stanou se lehce blátivými - bude jim chybět dozvuk a projeví se to v sólech i doprovodu, takže je jasné - že všeho s mírou. Je třeba myslet na to, že vaše prstíky nejsou hydraulicky ovládané ocelové písty a že se i unaví, takže předpokládám, že jste si po čase Vašeho hraní našli určitou zlatou cestu. Ještě mám něco ke kobylce. A to prosím k lomu strun na kamenech. Protože na lomení struny také záleží a struna bude zvukově na tuto operaci reagovat. Bude-li zájem, bude-li dotázek odpovím v příspěvku. Jó, je to obřad a strašně na něm záleží. Pokud bude nahrávání intenzivnější a budete nahrávat několik dní a né jen jeden, třeba s tím, že budete některé stopy nahrávat záměrně dvakrát… pak doporučuji na každý den natahnout nové struny, minimálně však po dvou nahrávacích dnech a to víc jak po 2 x 6-ti hodinách. Protože toto se už na strunách projeví. V tom případě natahujete struny jen den předem, ale věnujte jim větší pozornost a počítejte, že je třeba koupit alespoň dvě sady navíc…. No asi takle. Pokud je nahrávání spousta a i když jdou ostatní spláchnout nahrávací den ... Hlavně klávesáci a zpěváci - zpěvačky a jim podobná verbež, co se nemusí o nic starat .... vy si jděte vyměnit struny a pracujte s co nejvyšší píplí. Ráno vstaňte o 3/4 hoďky dřív a celé to projeďte a aspoň chvilku je potrapte hraním. Kupte si raději pět sad strun - nic tím nezkazíte a buťte si jistí, že neproděláte. Pořiďte si i dobrý kabel ( a nejméně týden ho trapte svou hrou, ať se osvěčí ) a ten, co již máte vemte sebou jako náhradní a můžete si být jisti, že jste velblouda přivázali. Stát se může cokoli. Pokud bude nahrávání méně intenzivní, tak struny vydrží až tři dny v dobré kondici. Mám ještě jednu věc. Při hraní doprovodů se struny opotřebují rychleji a jejich zvuk jde do háje dřív, než při natáčení sól. Nejvíc je znát zvukové opotřebování na strunách ovinutých. Při nahrávání se musí pořád dolaďovat To je pravidlo nejvyšší. Hned jak budete mít chviličku už se s tím zabývejte !!! Snímače: Jejich výška je zásadní k snímání kmitů struny. Doporučuji označit potenciometry malou černou tečkou jak na potenciometru tak i na kytaře - ¨tenkým lihovým fixem" a pozice těchto potenciometrů neustále sledovat, pro stejnost zvuku! Pokud jste si to před časem již nastavili ve snímačích, tak to neměňte, nebo jen velmi - velmi mírně ( vzhledem k úpravě výšky strun !!!), aby jste se nezhrozili, že zvuk, který se vám ten den líbil, vás po týdnu a celkovém masteringu vyděsí a zvuk vaší tzv. nové kytary, vás bude potom chodit strašit vždy, když si své vysněné CD pustíte. Pozor na to ! No a ještě jedna rada na závěr! Než půjdete do studia nahrávejte si to, co hrajete na nějaký magneťák, který aspoň trochu slušně nahrává. Uvidíte, že během doby změníte některé aranže ve skladbách tak, že se to bude opravdu lépe poslouchat - třeba i jen v částech, nebo detailech. Takové to nahrávání „ na sucho “ má zásadní vliv i pro celou kapelu - na to, jak bude vaše hudební tuha později vypadati. Věřte mi - těžko se dá změnit nahrávka kytary po závěrečném vypálení CD! Dá se změnit během cvičení! Nebudete aspoň každé ráno udivovat sousedy a přátele svým rudým čelem z toho důvodu, že to mělo být jinak a vy teď místo spánku mlátíte hlavou o pelest postele a titulujete se nelichotivými přívlastky. Je toho, moc, co by se k tomu dalo napsat, ale už mě bolí prsty, neboť datluji jen dvěma. Nastavení mikrofonů a odebírání zvuku z komba, či hlavy a repráků, je věcí zvukového ing.Enýra, ( pokud bude dotázíček a chcete si trochu lépe natočit věci ve zkušebně a máte pro to mixáček atd. v tom případě poradím, jak a kam dát mikrofony, i když se nevyhnem přeslechům ) a nebo samozvaného nadšence a studio si k tomuto účelu zařídil vším možným… který může či nemusí být zvukovým mistrem v oboru. A to může být i zvukovým inženýrem. Protože tahle práce je také na či neúrovni. O tom jindejš!


....................................................................
...........................................
..................

 

 

Baskytara:

Nahrávání

pracuje se na tomto tématu.
( Jak to tak bývá kovářova kobyla chodí bosa,
ale fakt se budu víc snažit, abych to sem dal. )



.......................................................................
.................................
..................




Klávesy:
Nahrávání



 

No tak to je přímo Sisyfovské téma.

ROZHODL jsem se, že Vás dnes zasvětím do tajů klávesových odborníků - co s nástrojem, když se půjde nahrávat.

Vezmeme klávesy otevřeme futrál a zahledíme se na ně.

Pokud uznáme, že jsou jako čuně, tak je otřeme vlhkým klůckem. Tím jsme všemu dali zadost a nacpeme je zpět do příslušného obalu.

Tak hezký den,

alt


A něco na závěr.



Potí se Vám ruce při hraní - máte agresivní pot ?

Tak jedna rada - kupte si kuličkový deodorant.
Chce to ale něco lepšího, aby nezanechával stopy a nelepil.
Třeba Nivea Dry impact - For Men - a vyšší třídu.
(-: Muzikantkám neporadím - tam jsem jaksi mimo, ale vy se určitě vyznáte :-)
Vydrží opravdu dlouho. A po veleúspěšném vystoupení,
když Vám budou třást vděčně rukama za předvedený výkon...
" Se nebudou gratulanti po stisku Vaší ruky přiblble tvářit "
alt
A o chvilku později si nemusí jezdit rukou - jakoby mimochodem - po vlastním šatstvu.
alt
Nedělám reklamu a nic z toho fakt nemám, ale funguje to. Mě se ruce nepotí,
ale nabídl jsem to našemu kytaristovi v záchvatu soucitu s jeho trápením a projeveným zoufalstvím. Už si je kupuje sám.
Stačí trošičku přejet přes jednu ruku a hezky zamnout,
jako - jako když se Vám povedla nějaká vypečená supr pikle a máte na hodnou chvíli vystaráno.
Nezapomeňte, že tam musí být napsáno DRY = SUCHÝ
Struny to neničí !


No a ouplně na samotinký závěr

alt

Nevíte jak vyčistit prach
z mechaniky a kobylky, či jiného i tajemného nástrojového zákoutí ?

POŘĎTE SI

"" NOVÝ ""

ŠTĚTEC

HODÍ SE I TAKOVÝ JAK POUŽÍVAJ HOLKY NA ŠMINKY
JAK SE S NIM MATLAJ PO ČUMÁKU,
NEBO ŠTĚTEC NA MALOVÁNÍ V BYTĚ
V PRŮMĚRU KOLEM 2 - 3 cm
BACHA AŤ NEMÁ PLECHOVÝ OBAL KOLEM ŠTĚTIN
V TOM PŘÍPADĚ JEJ OLEPTE KOBERCOVKOU,
AŤ SI TU DŘEVĚNOU NÁDHERU NEVODŘETE
!!!


alt

 

© 2009 Spirit - Jevany 210
www.spiritmusic.cz, e-mail: spiritmusic@seznam.cz
Realizace www.omegaczech.cz

TOPlist