CZGBDEJAPAN

 

Miloš František Jan Čihák


Miloš František Jan Čihák

Hudební  skladatel, instrumentálně klasická kytara  a 6-ti strunná basová kytara - tklivou náladu topí v piáně...

Od 6-ti let hrál na housle,ale tento nástroj jej neupoutal zvláště pro přístup jeho učitele k němu a došlo to až tak daleko,že housle strčil do kanálu a riskoval tím budoucí velké problémy určitého druhu a to proto, že nebylo co ztratit. Učitel - starší člověk, neměl pro falešné tóny mladého génia pochopení. Řešil to technikou, co tón vedle - tak ten padne na tvá záda či jinam i na konce prstů - jen takový - malý - lehký - švih ... ( měl pro tyto případy uzpůsobený starší smyčec, nebo chceteli šmitec bez patky - přetvořený v dokonalý, pro svou službu prut ), podle druhu a velikosti nesprávně trefeného tónu a těch je na houslích víc než těch, co tam patří a genialita spočívala v tom, že mladý a nadějný virtuóz v očích matky ( ... ) měl pro falešné tóny vybroušený styl. Takže s hrou na housle skoncoval.


Později se rodiče snažili využít jeho sklony k hudbě tím,že mu půjčili od známých akordeon,ale když se dozvěděl,že: „ toho se drž,harmonika je perfektní,v hospodě za to dostaneš zaplaceno“ - vyděsil se a protože se mu jít do hospody vydělávat nechtělo,přestal hrát i na tahací harmoniku.

No a pak nastala éra kytary na kterou se naučil, aniž by ji dříve držel v ruce velmi brzy, ale jen jako samouk,protože nikde v okolí nebylo nikoho, kdo by jej mohl učit.Po čase se zaposlouchával víc do tajů hudebního světa a nechal se okouzlit basovými tóny,které mu po čase úplně učarovaly. Vzhledem k tomu, že měl již nějaké zkušenosti na kytaru, rozhodl se přejít na basovou kytaru, ale nebylo to tak jednoduché. Neměl ani aparát a ani peníze na cokoli, co by baskytaru, či aparát vůbec jen připomínalo. Začal tedy chodit na brigády takzvané melouchy a asi po roce dřiny si vydělal na svou první baskytaru. Neměl absolutní potuchy jak se na to vlastně hraje, ale byl k tomuto nástroji přitahován a tak snaha byla korunována a jeho vydřené peníze se změnily na starší lubovou baskytaru. Během jediného týdne zničil rodičům gramorádio (na kterém se snažil zesílit zvuk basy) a rodiče tuto jeho snahu odměnili stejně, jako i jiné aktivity, které se jim nezdály vhodné. No a když se dověděli co „To“ (baskytara a oprava gramorádia) stálo měl budoucí instrumentalista klidnější bydlení velmi nejisté, vzhledem ke svému přebývání ve společné domácnosti.Takže takto byly ukončeny jeho prvotní snahy o vstup do světa hudby a to na nějakou chvilku dopředu a do doby kdy se osamostatnil, pořídil si  bydlení a mohl si koupit aspoň základní hudební vybavení, tak to trvalo 7 let.

Když uzrál čas založil svou první skupinu a těch bylo poté několik.Učil se psát noty,komponovat, studoval stavby skladeb u profesorky Petry Novotné a prof.Jiřího Mainera. Již v mládí se vzhlédl  ve skupině Pink Floyd  a to především v hudbě, protože anglicky neuměl a tak mu texty zůstaly utajeny.Po čase jeho učení a cvičení v samostatném bydlišti začalo přinášet malinké plody v pozvání do studií a do rádií, či televize.Jenže jeho hudební touhy byly jiné, než hrát převzaté skladby různých rockových skupin a živit se omíláním toho, co někdo napsal, hraním na zábavách, či i country hudbou kde neustálé brum brum ho neustále deptalo v jeho snech. Čím dál víc se vzhlížel v klasické hudbě a začal kolem roku 1986 spojovat v této době nemožné. Basovou kytaru jako nástroj vhodný i do klasiky ve spojení s nástroji, které pokud by to řekl nějakému hudebnímu klasikovi, tak by onen hudebník skončil v nemocnici na „áru“, případně rocker by ho měl za šaška. No a tak pracoval ve skrytosti další léta. 

Bylo to vlastně stejné jako za doby jeho mládí, ale s tím, že měl konečně na co hrát. Napsal v notách, nebo si nahrál několik stovek skladeb, především pro baskytaru. Mnoho skladeb pro baskytaru a el.akustickou kytaru, skladby pro klavír a baskytaru a v neposlední řadě skladby pro housle a baskytaru. Kde ho zase usměrňovala jeho dcera s tím… „ No tati ty ses zbláznil  . . .  tohle chceš abych hrála? Tak tohle se hrát nedá, to je fakt těžký “. Takže to řešil tím, že navržený part roztrhal, aby mu dále nepřekážel. Dnes to řeší uložením hluboko do počítače ( až někam uplně na dno - co kdyby se to přeci jen později hodilo ??? ), případně stažením na " Flešku " :-)

V nějakém jakémsi nezávěru je vhodné dodat, že napsal několik skladeb jak k filmům, ale i k divadelním hrám, skladby pro Jazz Rockové skupiny, no a hlavně komorní skladby, také pro symfonický orchestr, nebo jednotlivé skladby pro sólové nástroje.
V roce 1992 natočil s Petrem Jandou video: " Nezaměstnaní muzikanti ". V tom samém roce se měl instrumentálně podílet na natáčení LP desky10ti nejlepších basáků v Československu ( i když to bylo zrovna se společným státem víc jak nahnutý ... ), ale přes půl roku v nemocnici se zánětem mozkových blan a dalších 3/4 roku v této nemoci na neschopence doma mu v tomto zabránilo. Návrat do hudebního světa 1995 - nabídka na turné po Austrálii. V polovině roku 2003 natočili s dcerou Andreou vlastní CD " Letní Kantikum " koncem roku 2004 převzato firmou Muzikus na ukázkové CD. Začátkem roku 2005 byli pozváni do rádia Proglas, kde s Andreou natočili samostatný 3/4 hodinový hudební pořad " Jak se vám líbí ? " - Tento pořad máme v sekci "AUDIO " volně ke stažení. O půl roku později nabídka na 5-ti měsíční angažmá do Kataru. Od roku   2007 spolupráce s " Hudebka.cz " obor: klasická kytara, baskytara, hudební nauka - pro Prahu a Středočeský kraj - odkaz v sekci VÝUKA. Rok 2009 byl velmi bohatý na aktivitu: Byla mu nabídnuta pozice V.I.P. ve firmě Disk pro skladatelskou činnost a výuku v programu " Sibelius " + " Sibelius Scorch "  Odkazy v sekci VVÝUKA atd. Vyprojektování a úspěšné zprovoznění těchto stránek k 1 květnu - mimo jiné, tento den je dnem svátku sv. Jozefa - dělníka, který byl za komoušů nazván " Dnem svátku práce ... ". Povedlo se také natočit videoklip " U Potůčku " na stejnojmenou sólovou skladbu - instrumentálně - 6-ti strunná baskytara, které převzaly i některé TV.



facebook


49° 58´ 37.91" N, 14° 50´ 21.75" E









               Andrea a Poli              
 



                                          

      Andrea Čiháková


HOUSLE



 

narozena 30.6.1989. V osmi letech si Andrea konečně vybrečela housle na rodičích, kteří nechtěli celé dva roky ustoupit ze svého ,,NE". První kroky vedla paní učitelka Zdenka Fišerová ze ZUŠ Zásmuky. V druhém roce přešla do Českého Brodu k laskavému učiteli panu Josefu Pěničkovi, který ji vedl tři roky. Začátkem pátého roku se Andrea dostala na ZUŠ v Říčanech k paní učitelce Jitce Adamusové.
V roce 2009 ukončila docházku absolventským koncertem.

K doplnění se dá uvést sedmé místo v soutěži J.Muziky v Nové Pace a to v roce 2000. V roce 2001 první místo ve smyčcovém triu v Kolíně a druhé místo v roce 2002 v sólové hře na housle tamtéž, v roce 2008 vyhrála dvě soutěže a to pro Prahu východ a poté i pro Středočeský kraj. Jinak  se dá říci,že na ní má vliv především její otec,který jí strhával k tomu, aby sním hrála v jeho založeném Triu A.Ho.J. – později SPIRIT a to i k velké nevoli její učitelky paní Adamusové, které se jeho snahy vůbec nelíbí a dala mu to i značně najevo. Andrea měla jít na konzervatoř, ale několik týdnů před tím se jí táta zeptal jestli tam opravdu chce jít a jestli nechce dělat něco jiného … a tak … bude moci být tím, čím chce být a to učitelkou. Přesto, že se tak rozhodla, okamžitě jak se dostala na školu byla využita do orchestru v této škole a na téže škole zpívá i ve sboru soprán -  její bývalá učitelka zpěvu paní Wysocká, byla dost nešťastná, že nechce jít na konzervatoř na zpěv protože jí říkala: “ Andreo housle ovládáš slušně a máš na ně talent a porosteš, ale zpěv máš v čistém talentu od Pána Boha a šlo by ti to daleko snadněji. “ Takže nakonec housle i zpěv a radost z hudby jí zůstaly.

 

 

 

© 2009 Spirit - Jevany 210
www.spiritmusic.cz, e-mail: spiritmusic@seznam.cz
Realizace www.omegaczech.cz

TOPlist